Sunday 1 December 2013

Jagung Mayonis ~

Salah satu makanan Faveret sewaktu berada di Sandakan, adalah Jagung Mayonis ~

Setiap kali ke bandar Sandakan, mesti beli Jagung Mayonis. Mula-mula beli harganya RM2.00 per cup. Tapi, sejak kenaikan harga minyak ni, harga pun da naik jadi RM 2.70 per cup.

Ndak apa la, yang penting di sini, saya mau kongsikan resipi Jagung Mayonis ni sebab resipi ni bukannya asli daripada saya. Siapa-siapa pun boleh cuba try buat di rumah masing. Yang saya buat sendiri ni, saya guna Rice Cooker kesayangan saya di Mahallah, hehe.

Ni Rice Cooker kesayangan yang banyak berjasa sampai sekarang. Mula-mula beli setahun lepas.

Well, sekarang ni mau buat Jagung Mayonis pula, hehe

Ni jagung Mayonis yang saya beli di bandar Sandakan setiap kali cuti sem... hehe

Cara-caranya;


Bahan-bahan:
  • Jagung
  • Mayonis (Lady's Choice)
  • Kismis
  • Garam Halus
  • Gula Halus

Cara-cara penyediaan:
  1. Rebus Jabung tersebut sehingga kelihatan suda masak. Kalau mau try makan pun bole, lagi dialu-alukan.
  2. Setelah siap rebus jagung, tuskan airnya kemudian masukkan kismis, garam dan gula secukup rasa, (bole agak-agak la).
  3. Masukkan Mayonis, kemudian gaul hingga rata.
  4. Bole makan suda..
  • Kalau mau lagi terasa lemaknya, bole tambah mayonis.
  • Garam dan gula ditambah sebagai perisa tambahan untuk mewujudkan rasa lemak.
  • Guna Rice Cooker pun bole juga, hehehe


Suda siap, =) Self Made Jagung Mayonis ~

Well, Selamat Mencuba =)

No comments:

Post a Comment

Kitakah Yang Memilih?

Popular Posts