Wednesday 16 April 2014

Erti Sahabat

Entri kali ini akan membicarakan tentang apa dia SAHABAT menerusi kaca mata penulis sendiri.

Setiap orang mempunyai definisi sahabat mereka berdasarkan pengalaman yang mereka lalui bersama insan yang mereka anggap sebagai sahabat. Maka, definisi untuk sahabat itu juga berbeza-beza mengikut orangnya.

Apabila ditanyakan kepada setiap orang, tentang kefahaman mereka berkenaan sahabat, sudah pasti akan kedengaran ayat-ayat yang selalu kita dengar dan yang paling femes, antaranya;

SAHABAT ibarat PERMATA di dalam timbunan KACA. Kilauannya sama namun Kualitinya berbeza

SAHABAT itu sentiasa ada di sisi saat kita DERITA namun ia tiada saat kita BAHAGIA

SAHABAT adalah TEMAN tika SUSAH dan SENANG

SAHABAT adalah insan yang paling HAMPIR dan paling MEMAHAMI diri kita

Mereka yang menerima diri kita SEADANYA

dan seterus-seterusnya.....

Eya, itulah antara definisi yang diafahami oleh mereka yang sedang menjalani kehidupan bersahabat. Lebih-lebih lagi golongan remaja yang kadang kala lebih memerlukan penjelasan yang sebenar-benarnya berbanding memahami perkara itu dengan penilaian mereka sendiri. Mengharapkan orang yang mereka anggap sebagai sahabat mengatakan kepada mereka, "Kaulah SAHABATKU."

Awal Pencarian


Saya mulakan penceritaan saya kali ini dengan pengembaraan saya mencari seorang SAHABAT.

Seperti orang lain yang ingin memiliki seseorang yang bergelar SAHABAT atau KAWAN BAIK a.k.a. BESTFRIEND, saya terus berusaha mencari insan itu. Bermula dari tingkatan 1 sehingga sekarang.

Kesilapan saya pada ketika usia remaja adalah memahami erti SAHABAT berdasarkan PENJELASAN daripada KATA-KATA sahaja. Bukan pengertian yang sebenar. Eyalah, masih belum matang lagi kan, budak-budak lagi. Semuanya perlu dijelaskan sehinggakan perkara kecil sekalipun perlu ditanya "kau kawan aku ka?" @ "kita sahabat kan?" dan seterusnya....

Diringkaskan cerita, 3 kali saya menganggap 3 orang yang berbeza sebagai sahabat saya, tetapi ketiga-tiganya mengecewakan dan menghampakan saya dengan sikap mereka yang hanya pandai bermain kata-kata. Sekali lagi, saya silap kerana tidak menyedari, bahawa usia remaja, bukan usia yang sepatutnya perlu terus serius dalam setiap perkara termasuk dalam isu persahabatan. Mulanya cakap bersahabat tetapi sampai suatu masa, dikhianati persahabatan itu.

Cis ! ... Ndak apa la, zaman kanak-kanak memang macam tu. =)

Tapi yang peliknya, orang yang saya benci dan selalu saya kenakan, tanpa disangka-sangka telah menjadi seorang sahabat saya yang paling baik yang mana kebaikan itu terlalu sukar untuk diungkapkan dengan kata-kata. Memang pelik, sesuatu yang tidak disangka-sangka walaupun sebelum saya meyedari bahawa dia adalah sahabat yang terbaik, terlalu banyak salah faham dan pergaduhan yang telah kami lalui namun segalanya mampu diatasi.

Demikian juga pertemuan saya dengan seorang sahabat perempuan buat pertama kalinya dalam hidup yang mana kami seringkali menjadi bahan gosip rakan-rakan sedangkan sesama kami tidak ada pun timbul perasaan yang istimewa melainkan istimewa sebagai seorang sahabat kepada sahabatnya. Alhamdulillah, kini dia telah pun mendirikan rumah tangga. =)

Alhamdulillah, saya menempuhi pengembaraan mencari sahabat sejati ketika zaman remaja dengan penuh cabaran yang mana tidak sia-sia kerana sehingga hari ini persahabatan itu kekal.

Zaman Pasca-Remaja

Serasanya, usia 20-an ini bukanlah masa untuk mengenali apa itu erti persahabatan sebab mengungkapkannya pun sudah terlalu rumit. Bukan rumit apa, tapi kepada siapa gelaran itu ditujukan itu yang menjadi persoalan.

Zaman Remaja mungkin boleh lagi berjanji setia menjadi sahabat kerana ketika itu semangat setiakawan itu terlalu tinggi dan kebanyakannya memahami erti sahabat itu sendiri berdasarkan kata-kata, mudah untuk diluah.

Tetapi tidak pada usia selepas Remaja kerana yang menilainya adalah hati, bukan lagi bergantung kepada janji setia seperti zaman sebelumnya.

Mereka yang masih remaja, hargailah zaman-zaman itu yang mana segala yang rahsia dan kesamaran tidak menjadi bebanan apabila masih boleh diungkap dan dijelaskan dengan kata-kata. Kerana sesampainya usia dewasa, ketika itu, mulut akan menjadi berat untuk mengungkapkan sekalipun perkataan SAHABAT kerana ia terlalu mahal untuk diberikan kepada orang lain yang mana tarafnya setanding dengan CINTA.

Andai ditanyakan kepada saya, "apa yang kau faham tentang sahabat dan persahabatan?"

Mungkin, saya sendiri tidak akan menjawabnya, kerana jawapan itu terlalu subjektif dan jawapan itu juga berdasarkan pengalaman saya sendiri. Ada orang yang menganggap seseorang itu sebagai sahabatnya tetapi tidak orang tersebut dan juga sebaliknya. Demikian pengalaman mengajar bahawa persahabatan itu bukan bergantung kepada kata-kata semata atau anggapan yang ada dalam benak fikiran.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Persahabatan itu ada kalanya bergantung kepada 'chemistry' yang ada pada dua orang insan. Yang mana wujudnya tautan hati sesama mereka. Kenapa persahabatan itu tidak menjadi?

Kerana apabila hanya sebelah pihak sahaja yang berperanan sedangkan pihak yang satu lagi tidak endah. Bertepuk sebelah tangan manakan berbunyi...

Maka, apa dia erti SAHABAT sebenarnya?

Tanyakan pada diri anda sendiri, apa ukuran yang anda letak untuk seseorang 'layak' menjadi SAHABAT anda... ~

Jawapan itu, ada di dalam hati anda, anda yang merasakannya.

No comments:

Post a Comment

Kitakah Yang Memilih?

Popular Posts