Monday 12 December 2016

Pelaksanaan GST dan kesan terhadap penduduk Sandakan

Daerah Sandakan 

Sandakan merupakan daerah kedua terbesar di Sabah selepas Kota Kinabalu dengan kepadatan penduduk berjumlah 396 290 orang yang mewakili 11% keseluruhan penduduk negeri Sabah. 

Tiga tahun yang lepas, penulis pernah berkerja sebagai Pengawal Keselamatan di Klinik Kesihatan Sandakan (Klinik Pesakit Luar) selepas menamatkan pembelajaran Tingkatan Enam pada tahun 2011. Gaji bulanan yang penulis perolehi selama sebulan hanya RM 330 sahaja di bawah sebuah syarikat kawalan keselamatan berskala kecil tanpa sebarang kenaikan kecuali berkerja Lebih Masa (OT). 

Kemudian penulis berpindah ke syarikat kawalan keselamatan baharu yang telah mendapat tender KKS untuk penggal yang baharu dengan gaji bulanan sebanyak RM1,000+. Jika ditolak dengan KWSP dan yuran Pakaian Seragam untuk syarikat baharu tersebut maka gaji bersih yang diperoleh adalah sebanyak RM800+. 

Perbezaan yang ketara terhadap jumlah gaji bagi kedua-dua syarikat adalah disebabkan oleh sistem gaji minimum sebanyak RM800 kepada pengawal keselamatan masih belum dilaksanakan di Sabah ketika itu. Setelah pelaksanaan tersebut, barulah ada perubahan gaji bagi pengawal keselamatan di Sandakan. 

Namun demikian, tidak semua syarikat kawalan keselamatan melaksanakan sistem gaji baharu walaupun telah diarahkan oleh pihak berkuasa kerana kebanyakan tender yang dibuka untuk perkhidmatan kawalan keselamatan adalah dalam skala yang kecil dan hanya syarikat kawalan keselamatan yang berskala kecil sahaja yang akan mendapatkan tender tersebut termasuklah syarikat Kawalan Keselamatan EON dengan gaji bersih bulanan sebanyak RM450 ketika itu. 

Keadaan tersebut menjadi penanda aras bahawa masih ramai penduduk Sandakan yang berpendapatan rendah di bawah RM800 sebulan malah ada yang lebih rendah daripada itu sehingga mencapai angka RM300. Tetapi agak menghairankan kerana kos sara hidup di Sandakan agak tinggi sedangkan taraf hidup penduduknya masih berada pada paras yang rendah dan sederhana. Kos sebuah rumah di Sabah adalah kedua termahal di Malaysia termasuklah di Sandakan! 

Lalu, ramai penduduk Sandakan tinggal di kawasan setinggan kerana tidak mampu untuk menyewa rumah, apatah lagi membelinya. Rumah PPRT pula masih belum cukup untuk menampung jumlah penduduk yang dipindahkan daripada rumah setinggan yang dimusnahkan oleh pihak berkuasa. 

Ditambah pula dengan pelaksanaan GST yang dilihat lebih membawa kesan buruk kepada warga Sandakan kerana harga barangan di sebahagian besar pasaraya telah dinaikkan secara perlahan-lahan termasuklah pasaraya Gentingmas yang terkenal dengan harga barangan murah di daerah Sandakan. 

Kenaikan harga barang menyumbang kepada pertambahan nilai perbelanjaan bulanan bagi setiap keluarga yang terpaksa menampung perbelanjaan anak-anak yang bersekolah. Lalu bagaimana pula keadaannya dengan golongan yang berpendapatan kurang daripada RM800 sebulan untuk membayar sewa rumah, belanja dapur, belanja harian anak-anak ke sekolah, dan sebagainya? 

Slogan yang dilaung-laungkan oleh para wakil rakyat semasa pilihanraya adalah untuk membantu penduduk Sandakan meningkatkan taraf hidup mereka namun agak mengecewakan kerana sehingga ke saat ini, belum ada wakil rakyat yang menyuarakan bantahan mereka terhadap kenaikan harga barang di Sandakan baik daripada pihak Barisan Nasional mahupun wakil rakyat pembangkang yang menyandang kerusi Parlimen dan DUN. Yang disibukkan adalah isu penubuhan Pakatan Rakyat Baharu di Sabah! 

Rakyat bukan mahukan wakil-wakil mereka ini menyalurkan wang berjuta kepada mereka seperti BR1M tetapi mereka mahu supaya wakil-wakil yang mereka pilih ini mencari satu jalan untuk keluar daripada permasalahan yang mereka hadapi. Paling kurang pun, suara-suara mereka disampaikan kepada para pemerintah supaya diambil peduli terutamanya golongan yang berpendapatan rendah dan sederhana. Bukan hanya pada musim pilihanraya sahaja baru mahu menjejakkan kaki ke pondok usang di celah-celah kampong! 

Adakah perlu rakyat Sabah bangun menentang seperti yang dilakukan oleh pergerakan SABAH SARAWAK KELUAR MALAYSIA (SSKM) barulah para wakil rakyat ini sedar dari ‘tidur’ mereka? Janganlah pula sudah terhantuk, baru terngadah. Ketika itu, barulah mereka tahu akan tingginya langit yang didongak dan rendahnya bumi tempat berpijak. 

*Diterbitkan oleh TMI pada 02-April-2015

No comments:

Post a Comment

Kitakah Yang Memilih?

Popular Posts